2008-06-03

I POPUI INDOEUROPEANS

Vuê in Europe e intune part de Asie si fevelin lenghis che a àn parintât tra di lôr: a son lis lenghis celtichis (par esempli breton, galês, gaelic irlandês e scozês), chês neolatinis (par esempli furlan, rumen, talian, francês, ocitan, catalan, spagnûl, e portughês), chês gjermanichis (par esempli todesc, olandês, frison, inglês, danês, svedês, norvegjês, islandês), l’albanês, il grêc, l'armen, lis lenghis baltichis (leton e lituan), lis lenghis slavis (par esempli sloven, serp, cravuat, bulgar, cec, slovac, sorap, polac, ucrain e rus), chês indianis e chês iranichis.

La difusion aprossimative des lenghis indoeuropeanis in Eurasie vuê.

Lant indaûr tal timp si viôt che dutis chestis lenghis, o miôr chês che lis àn origjinadis, si somein simpri di plui tra di lôr tal lessic e te gramatiche e duncje si è pensât che a vedin dutis une origjin linguistiche in comun.

Stant che in Europe a son testemoneadis ancje lenghis no indoeuropeanis e al somee che a sedin logadis in chest continent di plui timp (par esempli il basc, che al esist ancjemò, l’iberic e il ligur antîc che a son sparîts) si pense che i popui di lenghe indoeuropeane si sedin slargjâts cun dinamichis une vore complicadis e dificilis di capî e che lis lôr lenghis a vedi cjapât il puest di chês feveladis prime.

Tabele che e mostre someancis tra tiermins di lenghis indoeuropeanis antighis

Une teorie e dîs che, intant che i contadins dal Neolitic a colonizin lis zonis plui fertilis de Europe, chei che vuê o clamìn indoeuropeans a cjapin lis zonis plui magris, stant che a son plui di dut arlevadôrs: la economie contadine neolitiche in gjenar e je plui siore, ma ogni tant e à une crisi fonde, par vie des cundizions climatichis o par malatiis des plantis o ben parcè che la tiere e devente masse puare, in chescj moments i arlevadôrs indoeuropeans a puedin vê un vantaç stant che la lôr economie, pal solit un pôc plui puare, e je plui sigure.

Altris teoriis a disin che lis lenghis indoeuropeanis si saressin slargjadis par vie che puartadis indevant di une societât vueriere, che e varès dominât plui di dut pal fat che e doprave il ram e il bronç e e doprave il cjar di vuere tirât di cjavai.

Altris teoriis ancjemò a cirin di provâ une continuitât indoeuropeane za dal Neolitic o fintremai dal Paleolitic.

No si sa cemût che a fossin lis lenghis feveladis intal paleolitic, tal mesolitic e tal neolitic: te ete dal bronç in Friûl si pues pensâ che a sedin za grups indoeuropeans, salacor messedâts cun int che e fevele altris lenghis.

3 comments:

Christian Romanini said...

Ben po Sandri, compliments!
si podarès ancje viodi di fâ un acuardi cu la Vichipedie parcè che dutis chestis informazions a podaressin sedi propit utilis pe nestre enciclopedie libare.

Sandri Carrozzo said...

Sigûr, par altri ancje pes imagjins o ai dispès di dî graciis a Commons Wikimedia che mi pâr che e je une sorte di sûr di Wikipedia, alore cualsisei colaborazion e sarà une vore benvolude.

Furlans de diaspore said...

Christian,

No pensi cal servedi domanda a Vichipedie compermeso, baste fa un copie e tache cul permès di Sandri.

A ve' timp...mi ofrirês volontari, ma purtrop o ai masse robis di fa' in chescj dîs.