2009-10-06

CAMBIS DEMOGRAFICS E AMBIENTÂI TE LUNGJE DURADE: DE FIN DAL IMPERI ROMAN AL SECUL XII

Za cui ultins secui dal imperi roman vueris, epidemiis e crisis economichis a vevin produsût un câl demografic, che al va indevant, no dome in Friûl, ma un pôc pardut intai teritoris che a jerin stâts dal imperi, fintremai al secul X.

Un tant al fâs che tante tiere e vegni lassade pustote e che si lavori dome i cjamps che a rindin di plui e che a son dongje des posizions che si rive a difindi miôr in câs di vuere. In cheste maniere tante part de Basse e torne a impaludâsi e a imboscâsi e il bosc al torne plui fis ancje di chês altris bandis dal Friûl.

Un tant si compagne ancje cun chel mudament economic che al veve di jessi par resons demografichis: de coltivazion dal forment, une vore convenient te grande rêt di distribuzion e di marcjâts dal Imperi roman, si passe a chê di grans plui juscj pai piçui contadins, tant che la siale, e l’ambient salvadi al torne a jessi une risorse economiche fondamentâl, par vie de racuelte di pomis e plantis, pal arlevament, massime dai purcits, e pe cjace.


Cul spopolament rispiet ai timps dai romans, il bosc, te Ete di Mieç, al torne a jessi protagonist tal ambient e te economie furlane. Une vore di testemoneancis di chest fenomen a restin ancje te toponomastiche, cun nons tant che Bosc, Boscat, Selivis, Selvucis e v.i.


Propit tra il secul VI e il secul XII al è un riscjaldament dal clime, che al fâs cressi la cuote massime dai boscs in mont tra i 100 e i 200 metris plui di ce che al è vuê.

No comments: