2010-02-24

LA ISTITUZION DAL STÂT PATRIARCJÂL

Za dal secul X, i imperadôrs a vevin tacât a favorî il podê temporâl dai patriarcjis di Aquilee rispiet al marchês o al cont dal Friûl, considerâts pôc fedêi o pôc incisîfs.

Tal 1077 l’imperadôr Indrì IV al è in Italie propit par regolâ une contese cul pape sul podê imperiâl di nomenâ i vescui. Il pape lu veve scomunicât, e cussì Indrì al à di frontâ une rivolte di nobii, ma i ven impedide la strade par tornâ in Gjermanie: in cheste situazion si poie sul patriarcje di Aquilee, Siart, che al è bielzà plui potent dal cont dal Friûl e che al vierç a Indrì IV i pas des Alps par lâ a Nord. Daûr di chest fat l’imperadôr al rive a tornâ in Gjermanie e ai 3 di Avrîl al premie il patriarcje dantji il podê politic di cont cun prerogativis ducâls sul Friûl.



L'imperadôr Indrì IV, che tal 1077 al à puartât insom il

procès che al à fat cjapâ ai patriarcjis di Aquilee il podê temporâl sul Friûl


La invistidure di un vescul tant che cont e torne une vore buine pal impeadôr e ancje di altris bandis e je une vore doprade tal mont todesc: il vantaç al è che un vescul nol pues vê fîs legjitims e duncje nol pues pretindi di lassâ in ereditât il so titul, cemût che a fasin invezit i nobii laics. In cheste maniere l’imperadôr, fasint pesâ il so podê ancje te sielte dal vescul, al pues meti a controlâ un teritori impuartant simpri une persone fidade. Cussì al nas il stât patriarcjâl furlan, che in pratiche al reste distacât de Italie e al è ben insedât tal sisteme politic imperiâl.

No comments: