2008-10-19

LA FIN DAL DUCÂT LANGOBART DAL FRIÛL

Tal 774 i francs a tachin une grande ofensive cuintri dai langobarts: in pôc timp a rivin a concuistâ la plui part dal ream. Rotgaut, il duche di Cividât, al sielç di no mandâ cul re il so esercit e al met devant di dut la sigurece e la libertât de so tiere: une prime armade di francs e ven batude su la Livence e Carli il Grant, cundut che aromai al è paron dal ream langobart, al à di ricognossi la autoritât di Rotgaut sul Friûl, ancje se dome par pôc timp. Intant che il re dai francs al à di frontâ altris problemis il duche dal Friûl al cîr di formâ une coalizion par tornâ a meti in pîts la monarchie langobarde: chest compuartament al è avonde particolâr, se si pense che intant che i francs a concuistavin il ream a Pavie nol risulte che i furlans a vessin judât tant il lôr re e si pues pensâ che par Rotgaut e fos plui impuartante la libertât dal Friûl che no la esistence dal ream langobart, e che al ciri di tornâ a metilu sù par vie che al jere un sisteme che i garantive une vore plui autonomie dal imperi carolin, fondât sul sisteme feudâl e cuntune la autoritât centrâl un grum plui fuarte.

Un umbon di scût langobart, vâl a dî la part centrâl e plui fuarte, fate di metal, intant che il rest dal scût e jere pal solit di len e di corean.
(imagjin di http://www.cividale.com/citta/immagini.asp)

Informât dal pape, Carli in Grant al scuvierç il plan e tal 776 al môf une armade plui grande cuintri dal Friûl: Rotgaut al è ferît in bataie e po dopo decapitât, la plui part de nobiltât langobarde furlane e ven perseguitade.

No comments: