2008-10-06

LA EUROPE TAI SECUI VI-VIII

Intant che i langobarts si insedin in Friûl e inte plui part di Italie, intal rest de Europe la situazion e je cheste: l’imperi bizantin al ten ancjemò diviersis zonis di Italie, i possediments orientâi e africans dal imperi roman, in chê che e jere stade la Galie si impon il ream dai francs, inte penisule iberiche i visigôts a formin un lôr ream, in Britanie lis popolazions celtichis, romanizadis o no, a patissin sot des invasions simpri plui fuartis di tribûs gjermanichis. Te Europe orientâl e je simpri plui definide la espansion des popolazion slavis, che e rive fintremai in Carinzie e in Friûl, cun chei che plui indevant si podarà clamâ slovens. In Panonie al è il popul dai Avars, parint dai Uns.
I Avars (imagjin gjavade di baike.baidu.com/view/25590.htm), dopo di un prin acuardi cui Langobarts, a jerin simpri pronts a fâ incursions tai teritoris dongje, e tal 613 a vevin fintremai cjapât e fiscât Cividât, puartant vie in sclavitût une buine part de int. Tra chescj al jere ancje un von dal storic cividin Pauli Diacun che te sô Historia Langobardorum al conte di chescj fats cun vivece dramatiche.

Dal secul VII e tache ancje la grande espansion musulmane: popolazions arabis e convertidis al islam a rivin a concuistâ une cierte part dai possediments asiatics dal imperi bizantin, ducj chei africans e fintremai a cjapin la plui part de penisule iberiche e a rivin in France, li che a vegnin fermâts e parâts indaûr dai francs.

La espansion musulmane (imagjin gjavade di www.istitutosuperiorelagrangiavc.it)

Propit la fuarce dai francs e segne la fin dal ream langobart, che al cirive di unificâ i siei possediments in Italie cuintri dai bizantins e ancje cuintri dal pape. Propite il pape, che al tache a esercitâ ancje il podê temporâl e no dome chel spirituâl, al clame i francs di Carli il Grant par jessi difindût e po dopo lu consacre imperadôr.

No comments: