2008-07-15

FUARCE E DEBILECE DAL IMPERI ROMAN

La buine dade economiche e politiche tacade cul imperi di August e bute lis fondis di une struture che e à une fuarce straordenarie, chê di imponi la pâs dentri des sôs frontieris e di permeti che in cheste maniere e cressi la ricjece; di chê altre bande chest sisteme al à tes sôs fondis ancje la sô debilece istituzionâl: la concentrazion dal podê politic intune sole persone e la cussience dai militârs che la sielte di ogni gnûf imperadôr e dipint prin di dut di lôr e fâs che bielzà cui prins sucessôrs di August lis pressions dal esercit a deventin simpri plui fuarts e cu la fin di Neron si torne ai scuintris tra esercits romans logâts in regjons diferentis dal imperi e ae vuere civîl.

Elm roman dal I secul d. di C.: propit cu la seconde metât di chest secul i esercits si visin dal lôr podê di imponi il gnûf imperadôr tal moment de sucession o fintremai di sostignî un usurpadôr. (imagjin di www.museoarcheo-aquileia.it)

Cheste situazion e torne plui voltis inte storie dal imperi roman, che si niçule tra la stabilitât permetude par cualchi gjenerazion di une o di chê altre dinastie e curts moments di crisi interne une vore fuarte, li che lis legjons a lotin tra di lôr par imponi il lôr gjenerâl tant che imperadôr.


Cjâf di une statue di bronç dal III secul d. di C.: za par antîc e jere state rote vie e butade tun poç di Aquilee (imagjin di www.museoarcheo-aquileia.it). Al è une vore probabil che e rapresenti il gjenerâl Massimin il Traç, deventât imperadôr tal 235 par un colp di stât des sôs recultis che a vevin copât l'imperadôr di prime, Alessandri Sevêr.
La sô aclamazion e jere stade acetade dai pretorians a Rome e, cuintri voie, dal senât. Di fat i senatôrs a pene che a àn podût lu àn tradît e infin, tal 238, Massimin al à vût di marcjâ cu lis sôs legjons de Panonie in Italie. Par lâ a Rome si è fermât a assediâ Aquilee, che si è sierade cuintri dal imperadôr, ma li il so esercit, che nol sperave plui di cjapâ la citât, tormentât de fam e des malatiis, lu à tradît e lu à copât, cun dongje so fi. I lôr cuarps a son stâts mutilâts e cussì ancje lis lôr statuis e lis iscrizions cui lôr nons. Si conte che tal assedi propit il diu Belen al vedi protet la citât.




No comments: