2008-07-08

IL FRIÛL TRA LA FIN DE REPUBLICHE E L’INIZI DAL IMPERI ROMAN

La planure padane e jere za dal II secul p. di C. zone di influence romane, cun fondazions di coloniis e tratâts di aleance. Tal 81 il ditatôr Luci Corneli Sile, par che no sucedessin rivoltis tant che chês dal 91 tra i aleâts, le veve trasformade in provincie, cul non di Galie Cisalpine, cundut che lis coloniis che a vevin vude concedude la citadinance romane a podevin mantignîle: tra chestis e jere ancje Aquilee.

Dilunc de ete des vueris civîls Aquilee e reste ancjemò une volte avonde cuiete e no patìs dams dai grancj savoltaments, ancje se aromai e je un centri impuartant: tai agns cinquante Cesar al è dispès a Aquilee par passâ l’Invier cu lis legjons, che al comande pe concuiste di dute la Galie (in gjenerâl par antîc si puartave indevant lis operazions di vuere scuasi dome cu la biele stagjon).

Al è in cheste ete che ancje Cividât e Zui a deventin municipis autonoms e a puartaran il non di Juli Cesar: i nons latins di chestis dôs vilis a son Forum Iulii e Iulium Carnicum. Tal 42 p. di C. ancje Concuardie e rive ae cundizion di municipi.

Reperts romans dal Palaç Municipâl di Concuardie (imagjin di www.comune.concordiasagittaria.ve.it)

Tal stes an la Galie Cisalpine no je plui provincie, ma e passe a jessi part de Italie, dividude in cuatri regjons: chê plui grande e je la Venetia et Histria e Aquilee e je la sô citât plui impuartante.


La Regjon Decime de Italie sot August (imagjin di www.comune.concordiasagittaria.ve.it)

Cu la fin dal I secul p. di C. e tache la dade di timp plui positive pe economie aquieliese antighe: il mâr Mediterani al devente dut roman e duncje i ven imponude une pâs che e jude i moviments e il cumierç, lis frontieris, che prime a jerin ancje un pericul, si slontanin a Nord e a Est par vie de espansion dal Imperi, si disvilupe une rêt di stradis sveltis e siguris: in chest moment Aquilee e je la seconde citât plui impuartante in Italie dopo di Rome e e je tal centri di cumierçs e comunicazions che no dome a fasin ben ae economie, ma che ancje a puartin dongje tantis comunitâts diviersis di lenghe, di culture, di religjon.

No comments: