2008-07-08

LA FIN DE REPUBLICHE E LA NASSITE DAL IMPERI ROMAN

Dilunc dal ultin secul prin di Crist e je la lungje muart de republiche romane: e je une serie une vore lungje di vueris internis, determinadis de cressite straordenarie dai dominis romans e de contese par controlâju, des injustiziis dal sisteme politic e sociâl e de incapacitât des classis sioris di tignî sù un sisteme stabil. Di une bande no je scuasit nissune concession pe condivision dal podê cu lis classis plui bassis (cence calcolâ il tratament inuman di centenârs di miârs di sclâfs) e cui popui sometûts, di chê altre bande e je la grande ambizion di singulis personalitâts che a cirin il podê assolût.

Cun dut achel lis rivoltis di aleâts, di sclâfs, lis violencis leadis ae concuiste dal podê e fintremai lis vueris civîls no fermin la espansion teritoriâl dai dominis romans, stant che, in paralêl cui scuintris internis,i consui e i ex consui a comandin simpri i lôr esercits cuintri di tieris forestis (Bitinie, Sirie, Galie) par fâ cressi il lôr podê.

Tal 49 Gai Juli Cesar al rive a otignî il podê assolût dopo de vuere civîl cuintri di Gneu Pompeu, ma tal 44 al ven sassinât di une conzure di altris politics romans: in ogni câs la conferme che Rome e à di deventâ une monarchie e rive tai agns daspò, cun altris vueris civîls e cu la vitorie finâl di Otavian, tal 31 p. di C.: di chel moment il guvier al ven tignût dal imperadôr e dai funzionaris che lui al sielç.

Statue di Cesar, protagonist tes vueris civîls che a àn puartât ae fin de republiche e des vuersi di concuiste che a àn slargjât il domini roman in Galie. Cheste statue, in place a Cividât, no je un origjinâl roman, ma une opare moderne, ispirade dal nazionalisim talian che al à doprât la storie romane pe sô propagande (imagjin di commons.wikimedia.org).

No comments: