2008-08-24

IL LÂ A MONT DAL IMPERI ROMAN

Tacant dal III secul d. di C. si scjadenin tal imperi roman, massime de bande ocidentâl, ducj i elements di crisi che a jerin bielzà tal so nassi: dispès lis dominazions dai imperadôrs a tachin e a finissin cun sassinaments o vueris civîls, il sisteme economic al patìs une vore pe instabiltât politiche e militâr, la monede si svalute e la produtivitât e va al mancul, la jentrade di popolazions barbaris, cualchi volte tant che aleadis, cualchi tant che invasoris, e fâs che a sedin gruessis componentis de popolazion e dal esercit che si movin in maniere autonome, massime cuant che il podê centrâl al è debil.

Cundut che diviersis voltis imperadôrs fuarts a rivin a dreçâ almancul in alc la situazion, a man a man l’imperi roman di ocident al finìs par dividisi in zonis comandadis prime di gjenerâi e po dopo tignudis di popui barbars.

Su la fin dal secul V aromai si pues calcolâ che une unitât imperiâl ocidentâl no je plui e si fevele di reams barbars indipendents (par esempli chel dai visigôts in Spagne, chel dai francs in Galie, chel dai vandai in Afriche, chel dai ostrogôts in Italie) che dispès si formin a sparissin tal zîr di pôc timp e che in cualchi câs invezit a metin lis fondis di ce che a saran i stâts medievâi.

In cheste ete in Friûl a son dispès passaçs di esercits e bataiis ancje impuartantis: il fat principâl al è dal 452 d. di C., cuant che Atile, re dai uns, al cjape Aquilee e le bruse. Di chest moment, ancje se la citât e tornarà a nassi, e tache a pierdi a man a man la posizion di capitâl politiche e economiche dal Friûl.


Aquilee assediade di Atile intune miniature medievâl: la liende e diseve che Atile al jere li li par molâ l'assedi, pensant che i aquileiês a varessin resistût ancjemò, ma viodint i uciei de citât che a puartavin vie i lôr piçui al veve capît che al jere un segnâl che le varès cjapade e distrute. Te tradizion popolâr furlane a son ancjemò une vore di liendis su Atile.

No comments: