2008-09-09

IL DUCÂT LANGOBART DAL FRIÛL

Tal 568, passant lis Alps, il re dai langobarts Alboin al decît di fondâ tal prin teritori che al cjape une struture politiche e militâr autonome une vore fuarte: un ducât di dâ in man a so nevôt Gjisulf. Chest ducât langobart al nas cun capitâl Cividât, Forum Iulii, e al fasarà nassi il non e salacor la idee stesse dal Friûl. Se za prin dai langobarts si pues cjatâ une cierte individuazion teritoriâl dal Friûl tai municipis carnics di Aquilee, Cividât, Zui e Concuardie, cul ducât e je la prime istituzion politiche che e segne cun precision lis liniis dal Friûl e che al à une sô autonomie politiche.



Il non di cumò di Cividât al ven dal latin CIVITATEM, vâl a dî "citât": di fat tal timp dai langobarts e inmò par secui al jere l'unic centri dal Friûl che si podès nomenâ pardabon citât.
Aquilee aromai e leve al mancul e chei altris paîs a jerin plui piçui.
Intant il non latin di Cividât, che al jere Forum Iulii, stant che al veve funzions di capitâl, al è passât a dut il teritori dal ducât, e al è restât fintremai in dì di vuê, trasformât in "Friûl".



I langobarts si insedin in maniere fisse in Friûl e, cemût che al jere za ûs dal imperi roman cui aleâts, a cjapin un tierç des tieris. Ancjemò in dì di vuê la misurazion tardizionâl de tiere e ten con di chest fat storic: il cjamp furlan a la grande al corispuint ae unitât di misure romane, il cjamp furlan a la piçule al corispuint ae misure vignude fûr daspò de spartizion cui popui gjermanics.

No comments: