2008-09-17

IMPLANT POLITIC E SOCIÂL DAL DUCÂT LANGOBART

Rivâts in Friûl i langobarts a àn une struture sociâl tipiche dai popui gjermanics: la posizion plui alte e je tignude di un re, che al ven elet tra i miôr vuerîrs e che al ten la corone fin che al vîf; i oms libars a formin la fasse alte de societât, a àn il dirit di puartâ armis e di vê part te vite politiche.
La plui part de int des tieris concuistadis, che e lavorave la tiere sot dai pôcs parons siôrs dal imperi roman, e jentre te classe dai aldis, ven a stâi i semilibars, che a son vincolâts ae tiere che a lavorin, ma che a puedin riscatâsi e deventâ libars.
I sclâfs a son simpri obleâts a servî i parons, ma a àn cualchi dirits in plui che no tal mont roman (par esempli a puedin vê cualchi proprietât e vendile, a ben che in cunvigne cul lôr paron).
La femine e je sometude ae autoritât dal cjâf di famee o dal om.
I langobarts a tegnin la lôr leç e lis lôr tradizions juridichis, ma no lis imponin a chei altris: la int des tieris concuistadis e pues lâ indevant a tignî il dirit roman.


Une golaine di elements di veri e cristal, furniment tipic des feminis langobardis
(imagjin di www.cividale.com/citta/immagini.asp)

Cul timp i langobarts si messedin cu la int di chenti, stant che la lôr leç e permet la union in matrimoni tra oms e feminis di popui diferents: in cheste maniere il lôr mût di vivi e la lôr societât a pierdin cualchidun dai caratars plui tipics e a cjapin sù diviers elements de civiltât romanizade. Par esempli i langobarts deventin catolics e a cjapin sù la lenghe di chenti, che aromai e je a mieç tra ce che al jere il latin e ce che al sarès stât il furlan. Intun pâr di secui la fusion e je complete, ancje se par plui timp e larà indevant la pussibilitât di rispuindi in tribunâl ae leç langobarde, a chê romane o fintremai a chê gotiche.


Altâr di Ratchis, che si pues viodi a Cividât.

Il Ducât langobart al dure pôc plui di doi secui, ma al segne une vore a fuart la storie dal Friûl: cheste istituzion e nas tant che realtât autonome, une des tantis che a formavin il ream langobart, ma tra chestis e devente scuasit un stât indipendent. I duchis di Cividât, in gjenar elets in autonomie dai oms libars di chenti, a dan dispès prove di calcolâsi aleâts e no sudits dal re e a puartin indevant une lôr politiche interne, militâr e foreste indreçade prin di dut al interès dal Friûl e dome intun secont moment aes dibisugnis dal re e dal ream.

No comments: