2008-09-02

I LANGOBARTS

Tal 568 d. di C. i langobarts, che a jerin a stâ in Panonie, a decidin, ancje sburtâts di moviments di altris popui, di migrâ a ocident. A passin lis Alps e cence cjatâ grande resistence a deventin parons di grande part de Italie.

Lis migrazions dai Langobarts (imagjin di commons.wikimedia.org), duradis diviers secui, a son testemoneadis de archeologjie e dai storics latins, che a disevin che a jerin un popul piçul ma simpri pront a difindisi cu lis armis e che si veve concuistât simpri il so spazi tra chei altris popui barbars.

La situazion che a cjatin e je critiche, stant che la vuere gotiche, durade scuasit vincj agns, e à lassât dut fiscât, une vore di muarts e la tiere pustote: un tant al permet ai langobarts di imponisi cence masse sfuarç.

I langobarts a son un popul gjermanic che al à za vût contat cul imperi roman, ma che al è ancjemò tacât ae sô tradizion e duncje al è calcolât une vore barbar: a àn une struture tribâl che si fonde su lis faris, grups di fameis in parintât tra di lôr; chestis a son ancje la fonde dal implant militâr, che al rispuint plui al model dal popul armât che no a chel di un esercit professionâl. Massime la cavalarie, compagn che in altris popui gjermanics, e je une vore fuarte.

Un discut di aur dal museu archeologjic di Cividât, che al testemonee ancje il gust barbaric une vore biel dai oresins langobarts.

Une altre distinzion dai langobarts a pet de popolazion che a cjatin te lôr gnove tiere e je religjose: lis comunitâts romanis a son aromai cristianis catolichis, invezit diviers langobarts a son ancjemò pagans e altris a son cristians, ma a van daûr de dutrine di Ari, che e je diferente soredut tal pensâ che Crist al fos dome om e no ancje Diu. In realtât chestis diferencis che a son avonde piçulis a deventin impuartantis par vie che a son dopradis par discriminâ diferents sistemis di podê: di fat tai prins timps de concuiste a son discriminazions e ancje violencis.

No comments: