2008-07-16

MUDAMENTS DAL IMPLANT MILITÂR DAL IMPERI

Intun prin moment l’imperi al nas cuntun so centri privilegjât, Rome cun dute la Italie, e cun teritoris sometûts, lis provinciis: dome in chês ancjemò no controladis cun sigurece o in chês che a son su frontieris pericolosis e je la presince di diviersis legjons. L’ideâl imperiâl in dut câs nol fâs finî il control di Rome dentri dai confins des provinciis, ma difûr e je une fasse di sigurece, li che i romans si sintin in dirit di intervignî, cu la fuarce militâr e cun chê diplomatiche, obleant lis popolazions barbaris a restâ in pâs cun Rome, a permeti i trafics dai romans e dispès a paiâ un tribût; cun di plui l’imperi al stice vueris tra tribûs barbaris par che no deventin masse fuartis e menaçosis.

Lant indevant cul timp lis diferencis tra Italie e provinciis a van al mancul: la citadinance romane e ven concedude simpri plui a larc, e la Italie e piert la plui part dai siei privilegjis; la situazion militâr e cambie e dilunc di dutis lis frontieris al ven tirât sù un sisteme difensîf lineâr e l’esercit al è formât di soldâts che no vegnin plui de Italie, ma propit des zonis di frontiere o di chês dongje e si doprin simpri di plui trupis no romanis, di aleâts o di mercenaris: dal tierç secul daspò di Crist a vegnin tiradis dentri fintremai tribûs interiis di barbars par che a difindin un toc di frontiere, ma cheste volte al è l’imperi che al à di paiâlis.

In realtât lis trupis, ancje cuant che a son fatis di “barbars”, a mantegnin ancjemò une grande fedeltât al ideâl dal imperi, dome che cul complicâsi e cul diferenziâsi de lôr cundizion e cu la rivalitât che e pues jessi tra i plui alts gjenerâi, al devente simpri plui dificil pai imperadôrs, massime tai moments dal cambi di podê, mantignî une politiche che e sodisfi dutis lis componentis dal esercit.

La massime espansion teritoriâl e militâr dal imperi roman, sot Traian, imperadôr dal 98 al 117 (imagjin di commons.wikimedia.org)

2008-07-15

FUARCE E DEBILECE DAL IMPERI ROMAN

La buine dade economiche e politiche tacade cul imperi di August e bute lis fondis di une struture che e à une fuarce straordenarie, chê di imponi la pâs dentri des sôs frontieris e di permeti che in cheste maniere e cressi la ricjece; di chê altre bande chest sisteme al à tes sôs fondis ancje la sô debilece istituzionâl: la concentrazion dal podê politic intune sole persone e la cussience dai militârs che la sielte di ogni gnûf imperadôr e dipint prin di dut di lôr e fâs che bielzà cui prins sucessôrs di August lis pressions dal esercit a deventin simpri plui fuarts e cu la fin di Neron si torne ai scuintris tra esercits romans logâts in regjons diferentis dal imperi e ae vuere civîl.

Elm roman dal I secul d. di C.: propit cu la seconde metât di chest secul i esercits si visin dal lôr podê di imponi il gnûf imperadôr tal moment de sucession o fintremai di sostignî un usurpadôr. (imagjin di www.museoarcheo-aquileia.it)

Cheste situazion e torne plui voltis inte storie dal imperi roman, che si niçule tra la stabilitât permetude par cualchi gjenerazion di une o di chê altre dinastie e curts moments di crisi interne une vore fuarte, li che lis legjons a lotin tra di lôr par imponi il lôr gjenerâl tant che imperadôr.


Cjâf di une statue di bronç dal III secul d. di C.: za par antîc e jere state rote vie e butade tun poç di Aquilee (imagjin di www.museoarcheo-aquileia.it). Al è une vore probabil che e rapresenti il gjenerâl Massimin il Traç, deventât imperadôr tal 235 par un colp di stât des sôs recultis che a vevin copât l'imperadôr di prime, Alessandri Sevêr.
La sô aclamazion e jere stade acetade dai pretorians a Rome e, cuintri voie, dal senât. Di fat i senatôrs a pene che a àn podût lu àn tradît e infin, tal 238, Massimin al à vût di marcjâ cu lis sôs legjons de Panonie in Italie. Par lâ a Rome si è fermât a assediâ Aquilee, che si è sierade cuintri dal imperadôr, ma li il so esercit, che nol sperave plui di cjapâ la citât, tormentât de fam e des malatiis, lu à tradît e lu à copât, cun dongje so fi. I lôr cuarps a son stâts mutilâts e cussì ancje lis lôr statuis e lis iscrizions cui lôr nons. Si conte che tal assedi propit il diu Belen al vedi protet la citât.




2008-07-09

LIS RELIGJONS DE SALVECE

Te prime ete dal imperi roman a rivin a Aquilee, tant che intune vore di altris zonis, religjons che a tachin a vê un grant atrat su la int, stant che a prometin la imortalitât.

Lis religjons origjinariis dai popui cjapâts dentri dal imperi in part a jerin sorevivudis tant che cult familiâr, in part a jerin stadis acetadis ancje te religjon uficiâl, ma in cheste maniere a podevin vê pierdût tancj caratars origjinaris e misturâsi in chel che plui che altri al jere un cerimoniâl di celebrazion dal stât roman.

Cussì par cjatâ la rispueste a domandis plui fondis simpri plui int e cjape sù religjons che a vegnin des provinciis orientâls: une di chês plui impuartantis e je chê di Mitre, diu solâr che al lote cuintri dal scûr, che si cjate tes comunitâts persianis de Asie Minôr za tal secul IV p. di C. e che si slargje tal imperi roman massime tra i soldâts e tra i marcjadants.

Calc dal rilêf di Mitre che al cope il taur, cjatât a Munistîr, che si pues viodi tal Museu Archeologjic di Aquilee (www.museoarcheo-aquileia.it)

Une altre religjon che e rive a Aquilee, salacor za tal I secul d. di C., e je chê dal cristianisim, che sul imprin si slargje tes comunitâts judeis e po dopo al ven cjapât sù ancje de popolazion no ebree, massime tes citâts.

A Aquilee a son tra i monuments cristians antîcs plui impuartants dal mont: i mosaics de basiliche.


Il plan dai mosaics de Aule Nord (cheste imagjin e chês dopo a son cjapadis di www.comune.aquileia.ud.it) che a rapresentin il viaç des animis par tornâ ae plenece di Diu. Ancje se la plui part dai mosaics di cheste aule a son stâts distruts de costruzion medievâl dal tor dal cjampanili il grant studiôs aquileiês Renato Iacumin al è rivât a cjatâ la clâf di interpretazion dai lôr simbui, e cussì ancje di chei de Aule Sud.

I mosaics de Aule Sud, che cumò si viodin ben te basiliche, che a rapresentin la concezion de salvece de Grande Glesie.

I mosaics plui antîcs, in chê che e jere la Aule Nord de basiliche e che cumò e je sot tiere, a figurin la struture dai cîi di une comunitât cristiane di gnostics. I gnostics a dan une interpretazion particolâr al cristianisim li che si messedin ancje elements de mitologjie e de filosofie classiche. A pensin che dome lis animis dai oms plui spirituâi a puedin salvâsi dopo de muart: par fâlu la anime e à di tornâ ad alt tai cîi fin te plenece di Diu, ma passant pai cîi dai planets e à di purificâsi, di pierdi la sô part plui materiâl, intant che entitâts che a corispuindin a ogni planet a cirin di fermâ il so passaç.


La zone de plenece di Diu, modificade dopo de Grande Glesie, cemût che si viôt te disposizion disiarmoniche de scrite "cyriace vibas" che in origjin e veve di jessi "cyriacoi" i oms-parons, i spirituâi che pal lôr savê a rivin ae salvece e a formin come une corone tal cjâf dal Pari (il riçot plui clâr dal cjâf dal roc, simbul de costelazion Corona Borealis).
In bande la lote dal gjal e de tartarughe e je simbul de vitorie finâl di Diu (il gjal, la lûs) sul mâl (la tartarughe, il scûr).


Il cîl des costelazions: si puedin viodi dal bas ad alt tes crôs staronzadis Capricorni (la Cjavre Amaltee che e veve salvât Zeus, duncje simbul ancje di Moisès salvât de aghe), Taur (cu lis siet pernîs che a valin pes stelis des Pleiadis, che a fasin part dal Taur, simbul ancje di Melchisedec), Gjambar (cun parsore une torpedin, simbul ancje di Josuè che al veve fermât il soreli), Drâc (trasformât po dopo in cjavret de Grande Glesie): in bande di chestis figuris si pues viodi che lis animis, i uciei, a son bessolis, a àn za pierdût la lôr part plui negative.



I cîi dai planets cemût che si viodin figurâts te Aule Nord: la sucession dal bas al alt, ispirade dal test gnostic Pistis Sophia e je: Zeus-Jupitar (cjaval di fûc), Afrodite-Venus (mus neri), Ermes-Mercuri-Ecate (animâl cun trê cjâfs, ruvinât dal tor), Ares-Mart (bec cui simbui de vuere), Cronos-Saturni (torel cul falcet): In bande di ogni planet si pues viodi che a son cubiis di uciei, che a son il simbul de anime ancjemò no purificade, fate de sô part plui buine e di chê plui triste.









La corint cristiane gnostiche e je une vore elitarie, pal solit i gnostics a son une vore siôrs e a son ancje avonde pôcs: stant che a pensin che dome lôr, che a son i spirituâi, si salvaran no cirin nancje di convertî gnove int.

La interpretazion gnostiche tal III secul d. di C. e va al mancul e ancje i siei mosaics a vegnin cjapâts de comunitât che za dal imprin e veve di jessi chê plui impuartante: la grande glesie aquileiese.

La grande glesie aquileiese e je une des primis dal Mediterani: e ricognòs la sô fondazion di bande di sant Marc, midiant dai sants Ermacore e Fortunât e tai prins timps je une vore leade a chê di Alessandrie di Egjit.

I ponts plui fuarts dal cristianisim aquileiês a son la acetazion de origjin judaiche e duncje il spirt di tolerance e di amistât cui ebreus, la crodince de salvece par ducj (in chest element, alore, propit il contrari dai gnostics), ancje pai no cristians, il svant di jessi une glesie rustiche, dongje de int e lontane dai compromès cul podê politic.

Il mosaic di chê che e jere la Aule Sud e che cumò si viôt dentri de basiliche di Aquilee al è une rapresentazion straordenarie de cheste dotrine.

La part plui orientâl de Aule Sud, chê che si viôt te Basiliche, cu la storie dal profete Jone glotût dal mostri marin e tornât a butâ fûr dopo trê dîs su la rive di Ninive, a predicjâ la salvece ai forescj. Al è simbul de resurezion di Crist e ancje promesse di salvece par ducj.


Simpri de Aule Sud, i animâi che a muerin e chei che si salvin: si pues viodi che ducj a tornin ancje te figure a diestre, e fintremai chel plui impûr di ducj daûr de Biblie, il jeur, al è in doi esemplârs, il mascli e la mascje. Te realizazion stilizade des figuris si pues notâ la cure tal segnâ lis çatis, che pe Biblie a jerin un dai detais plui impuartants par definî se un animâl al jere pûr o impûr. Ancje chi alore si à la rapresentazion de salvece par ducj, no dome par chei che a ubidivin ae glesie: chest pont al veve efiets politics une vore impuartants, stant che al faseve de glesie une comunitât di personis che a devin graciis a Diu, e no un centri di podê e di control de vite publiche.

La stele di Davide e jere propit sul passaç par jentrâ te Aule Sud de Basiliche, segnant la continuitât tra judaisim e cristianisim.

La interpretazion aquileiese dal vanzeli e rive a passâ tant che uficiâl te glesie catoliche dome dopo di contesis teologjichis une vore fuartis, ma te pratiche la glesie di Rome no acete i siei ponts fondamentâi e za dal IV secul e je leade a strent cul podê politic.

2008-07-08

IL FRIÛL TRA LA FIN DE REPUBLICHE E L’INIZI DAL IMPERI ROMAN

La planure padane e jere za dal II secul p. di C. zone di influence romane, cun fondazions di coloniis e tratâts di aleance. Tal 81 il ditatôr Luci Corneli Sile, par che no sucedessin rivoltis tant che chês dal 91 tra i aleâts, le veve trasformade in provincie, cul non di Galie Cisalpine, cundut che lis coloniis che a vevin vude concedude la citadinance romane a podevin mantignîle: tra chestis e jere ancje Aquilee.

Dilunc de ete des vueris civîls Aquilee e reste ancjemò une volte avonde cuiete e no patìs dams dai grancj savoltaments, ancje se aromai e je un centri impuartant: tai agns cinquante Cesar al è dispès a Aquilee par passâ l’Invier cu lis legjons, che al comande pe concuiste di dute la Galie (in gjenerâl par antîc si puartave indevant lis operazions di vuere scuasi dome cu la biele stagjon).

Al è in cheste ete che ancje Cividât e Zui a deventin municipis autonoms e a puartaran il non di Juli Cesar: i nons latins di chestis dôs vilis a son Forum Iulii e Iulium Carnicum. Tal 42 p. di C. ancje Concuardie e rive ae cundizion di municipi.

Reperts romans dal Palaç Municipâl di Concuardie (imagjin di www.comune.concordiasagittaria.ve.it)

Tal stes an la Galie Cisalpine no je plui provincie, ma e passe a jessi part de Italie, dividude in cuatri regjons: chê plui grande e je la Venetia et Histria e Aquilee e je la sô citât plui impuartante.


La Regjon Decime de Italie sot August (imagjin di www.comune.concordiasagittaria.ve.it)

Cu la fin dal I secul p. di C. e tache la dade di timp plui positive pe economie aquieliese antighe: il mâr Mediterani al devente dut roman e duncje i ven imponude une pâs che e jude i moviments e il cumierç, lis frontieris, che prime a jerin ancje un pericul, si slontanin a Nord e a Est par vie de espansion dal Imperi, si disvilupe une rêt di stradis sveltis e siguris: in chest moment Aquilee e je la seconde citât plui impuartante in Italie dopo di Rome e e je tal centri di cumierçs e comunicazions che no dome a fasin ben ae economie, ma che ancje a puartin dongje tantis comunitâts diviersis di lenghe, di culture, di religjon.

LA FIN DE REPUBLICHE E LA NASSITE DAL IMPERI ROMAN

Dilunc dal ultin secul prin di Crist e je la lungje muart de republiche romane: e je une serie une vore lungje di vueris internis, determinadis de cressite straordenarie dai dominis romans e de contese par controlâju, des injustiziis dal sisteme politic e sociâl e de incapacitât des classis sioris di tignî sù un sisteme stabil. Di une bande no je scuasit nissune concession pe condivision dal podê cu lis classis plui bassis (cence calcolâ il tratament inuman di centenârs di miârs di sclâfs) e cui popui sometûts, di chê altre bande e je la grande ambizion di singulis personalitâts che a cirin il podê assolût.

Cun dut achel lis rivoltis di aleâts, di sclâfs, lis violencis leadis ae concuiste dal podê e fintremai lis vueris civîls no fermin la espansion teritoriâl dai dominis romans, stant che, in paralêl cui scuintris internis,i consui e i ex consui a comandin simpri i lôr esercits cuintri di tieris forestis (Bitinie, Sirie, Galie) par fâ cressi il lôr podê.

Tal 49 Gai Juli Cesar al rive a otignî il podê assolût dopo de vuere civîl cuintri di Gneu Pompeu, ma tal 44 al ven sassinât di une conzure di altris politics romans: in ogni câs la conferme che Rome e à di deventâ une monarchie e rive tai agns daspò, cun altris vueris civîls e cu la vitorie finâl di Otavian, tal 31 p. di C.: di chel moment il guvier al ven tignût dal imperadôr e dai funzionaris che lui al sielç.

Statue di Cesar, protagonist tes vueris civîls che a àn puartât ae fin de republiche e des vuersi di concuiste che a àn slargjât il domini roman in Galie. Cheste statue, in place a Cividât, no je un origjinâl roman, ma une opare moderne, ispirade dal nazionalisim talian che al à doprât la storie romane pe sô propagande (imagjin di commons.wikimedia.org).