2008-09-17

IMPLANT POLITIC E SOCIÂL DAL DUCÂT LANGOBART

Rivâts in Friûl i langobarts a àn une struture sociâl tipiche dai popui gjermanics: la posizion plui alte e je tignude di un re, che al ven elet tra i miôr vuerîrs e che al ten la corone fin che al vîf; i oms libars a formin la fasse alte de societât, a àn il dirit di puartâ armis e di vê part te vite politiche.
La plui part de int des tieris concuistadis, che e lavorave la tiere sot dai pôcs parons siôrs dal imperi roman, e jentre te classe dai aldis, ven a stâi i semilibars, che a son vincolâts ae tiere che a lavorin, ma che a puedin riscatâsi e deventâ libars.
I sclâfs a son simpri obleâts a servî i parons, ma a àn cualchi dirits in plui che no tal mont roman (par esempli a puedin vê cualchi proprietât e vendile, a ben che in cunvigne cul lôr paron).
La femine e je sometude ae autoritât dal cjâf di famee o dal om.
I langobarts a tegnin la lôr leç e lis lôr tradizions juridichis, ma no lis imponin a chei altris: la int des tieris concuistadis e pues lâ indevant a tignî il dirit roman.


Une golaine di elements di veri e cristal, furniment tipic des feminis langobardis
(imagjin di www.cividale.com/citta/immagini.asp)

Cul timp i langobarts si messedin cu la int di chenti, stant che la lôr leç e permet la union in matrimoni tra oms e feminis di popui diferents: in cheste maniere il lôr mût di vivi e la lôr societât a pierdin cualchidun dai caratars plui tipics e a cjapin sù diviers elements de civiltât romanizade. Par esempli i langobarts deventin catolics e a cjapin sù la lenghe di chenti, che aromai e je a mieç tra ce che al jere il latin e ce che al sarès stât il furlan. Intun pâr di secui la fusion e je complete, ancje se par plui timp e larà indevant la pussibilitât di rispuindi in tribunâl ae leç langobarde, a chê romane o fintremai a chê gotiche.


Altâr di Ratchis, che si pues viodi a Cividât.

Il Ducât langobart al dure pôc plui di doi secui, ma al segne une vore a fuart la storie dal Friûl: cheste istituzion e nas tant che realtât autonome, une des tantis che a formavin il ream langobart, ma tra chestis e devente scuasit un stât indipendent. I duchis di Cividât, in gjenar elets in autonomie dai oms libars di chenti, a dan dispès prove di calcolâsi aleâts e no sudits dal re e a puartin indevant une lôr politiche interne, militâr e foreste indreçade prin di dut al interès dal Friûl e dome intun secont moment aes dibisugnis dal re e dal ream.

2008-09-09

IL DUCÂT LANGOBART DAL FRIÛL

Tal 568, passant lis Alps, il re dai langobarts Alboin al decît di fondâ tal prin teritori che al cjape une struture politiche e militâr autonome une vore fuarte: un ducât di dâ in man a so nevôt Gjisulf. Chest ducât langobart al nas cun capitâl Cividât, Forum Iulii, e al fasarà nassi il non e salacor la idee stesse dal Friûl. Se za prin dai langobarts si pues cjatâ une cierte individuazion teritoriâl dal Friûl tai municipis carnics di Aquilee, Cividât, Zui e Concuardie, cul ducât e je la prime istituzion politiche che e segne cun precision lis liniis dal Friûl e che al à une sô autonomie politiche.



Il non di cumò di Cividât al ven dal latin CIVITATEM, vâl a dî "citât": di fat tal timp dai langobarts e inmò par secui al jere l'unic centri dal Friûl che si podès nomenâ pardabon citât.
Aquilee aromai e leve al mancul e chei altris paîs a jerin plui piçui.
Intant il non latin di Cividât, che al jere Forum Iulii, stant che al veve funzions di capitâl, al è passât a dut il teritori dal ducât, e al è restât fintremai in dì di vuê, trasformât in "Friûl".



I langobarts si insedin in maniere fisse in Friûl e, cemût che al jere za ûs dal imperi roman cui aleâts, a cjapin un tierç des tieris. Ancjemò in dì di vuê la misurazion tardizionâl de tiere e ten con di chest fat storic: il cjamp furlan a la grande al corispuint ae unitât di misure romane, il cjamp furlan a la piçule al corispuint ae misure vignude fûr daspò de spartizion cui popui gjermanics.

2008-09-02

I LANGOBARTS

Tal 568 d. di C. i langobarts, che a jerin a stâ in Panonie, a decidin, ancje sburtâts di moviments di altris popui, di migrâ a ocident. A passin lis Alps e cence cjatâ grande resistence a deventin parons di grande part de Italie.

Lis migrazions dai Langobarts (imagjin di commons.wikimedia.org), duradis diviers secui, a son testemoneadis de archeologjie e dai storics latins, che a disevin che a jerin un popul piçul ma simpri pront a difindisi cu lis armis e che si veve concuistât simpri il so spazi tra chei altris popui barbars.

La situazion che a cjatin e je critiche, stant che la vuere gotiche, durade scuasit vincj agns, e à lassât dut fiscât, une vore di muarts e la tiere pustote: un tant al permet ai langobarts di imponisi cence masse sfuarç.

I langobarts a son un popul gjermanic che al à za vût contat cul imperi roman, ma che al è ancjemò tacât ae sô tradizion e duncje al è calcolât une vore barbar: a àn une struture tribâl che si fonde su lis faris, grups di fameis in parintât tra di lôr; chestis a son ancje la fonde dal implant militâr, che al rispuint plui al model dal popul armât che no a chel di un esercit professionâl. Massime la cavalarie, compagn che in altris popui gjermanics, e je une vore fuarte.

Un discut di aur dal museu archeologjic di Cividât, che al testemonee ancje il gust barbaric une vore biel dai oresins langobarts.

Une altre distinzion dai langobarts a pet de popolazion che a cjatin te lôr gnove tiere e je religjose: lis comunitâts romanis a son aromai cristianis catolichis, invezit diviers langobarts a son ancjemò pagans e altris a son cristians, ma a van daûr de dutrine di Ari, che e je diferente soredut tal pensâ che Crist al fos dome om e no ancje Diu. In realtât chestis diferencis che a son avonde piçulis a deventin impuartantis par vie che a son dopradis par discriminâ diferents sistemis di podê: di fat tai prins timps de concuiste a son discriminazions e ancje violencis.