2008-05-29

IL MESOLITIC

Tacant plui o mancul dal 15.000 p. di C. la glaciazion, che e jere rivade al massim, e va simpri al mancul e il clime si scjalde simpri di plui fin al 5000 p. di C.: i grancj glaçârs si disfin un pôc a la volte, il nivel dal mâr al cres, grandis pradariis si formin in Europe centrâl e orientâl, intant che in altris zonis, e ancje in Friûl, a cressin boscs une vore fis. Cierts animâi, tant che il mammut, a migrin lontan in maniere definitive e po dopo a sparissin, altris si usin aes gnovis cundizions o a migrin pôc lontan, tes monts, tant che par esempli i stambecs.

Il stambec, che ancjemò vuê si pues cjatâ su lis monts plui altis dal Friûl al jere une des predis favoridis dai cjaçadôrs dal Mesolitic (Jôf Fuart - Foto di Paolo Malisano - www.enrosadira.it).

Ancje i oms si usin al mudament climatic e a cjacin animâi plui piçui, a pescjin, a cjapin moluscs e a tindin ai uciei, cun tecnichis di cjace e di pescje che a dan risultâts une vore bogns. I imprescj di piere a deventin simpri plui piçui e plui rifinîts e a caraterizin chel che si clame periodi mesolitic (il periodi de piere di mieç) plui o mancul tra i 10.000 e i 5.000 agns p. d. C..

No comments: