2008-05-29

IL PALEOLITIC

Al è la ete de “piere antighe” (des peraulis greghis palaios, antîc, e lithos, piere): in cheste ete i oms a fasin, tant che massim risultât tecnic, imprescj di piere sclesade, ma no ancjemò pulide.

Il paleolitic si divît in trê dadis:

- il Paleolitic inferiôr (par vie che sgjavant al è chel che si cjate plui insot): fintremai a 100.000 agns indaûr

- il Paleolitic medi: jenfri 100.000 e 35.000 agns prin di Crist

- il Paleolitic superiôr (par vie che sgjavant al è chel plui insù): jenfri i 35.000 e i 10.000 agns prin di Crist.

Tal paleolitic superiôr si pues individuâ chest slargjament e cheste diversificazion dai ominidis in plui speciis e sotspeciis:

L’Homo abilis al tache a fâ imprescj di piere, rompintle in sclesis e doprant la spice che si forme in cheste maniere par sbusâ, taiâ, russâ e v.i.. Par ce che si sa al vîf dome in Afriche, plui o mancul tor dai doi milions di agns indaûr.

L’Homo erectus si tache a cjatâlu dal milion e mieç di agns indaûr: al fâs imprescj di piere, al sa doprâ il fûc e de Afriche si slargje ancje in Asie e in Europe.

L’Homo sapiens si pense che si sedi disvilupât tacant dai 200.000 agns indaûr: al è la specie che o fasìn part ancje noaltris.

Tal paleolitic medi i struments dal om a son fats simpri miôr e a son diviers daûr de funzion che a coventin.

Al è un periodi di glaciazion: mieze Europe e je cuvierte de glace e, stant che cussì e je mancul aghe licuide, i mârs a àn un nivel une vore plui bas. Par esempli l’Adriatic invezit di rivâ a nord fintremai ae altece di Lignan e di Grau al rive al massim a chê che vuê e je la altece des Marcjis e de Dalmazie.


La Europe te ultime ete glaciâl


Ancje chel che vuê al è il Friûl al è cuviert di glace fintremai a ret des culinis: plui injù a son prâts e stepis e, a man a man che si va jù pe Basse, ca e là a tachin a jessi boscs, plui di dut di pins.

Il Friûl cemût che al podeve jessi te ultime ete glaciâl

In Europe in chê volte al è l’Homo sapiens neanderthalensis, ven a stâi l’Om di Neanderthal, ancje lui de specie sapiens, ma di une sotspecie diferente de nestre.

Lis comunitâts umanis, avonde piçulis, a vivin di ce che a cjacin, che a pescjin e des plantis e des pomis che a cjatin: par un tant a vivin in maniere nomade, si movin cirint lis zonis miôr par vê ce mangjâ e soredut a van daûr dai moviments dai animâi: di fat, di là des bestiis che a son ancjemò in dì di vuê tai nestris boscs e tes nestris monts, a jerin in chê volte grandis mandriis di mammut, di bisonts, di cjavai, di bûs salvadis.

Il mammut al jere un pachidermi ancje plui grant dai elefants africans di cumò (commons.wikimedia.org).

Tal Paleolitic superiôr l’Homo sapiens neanderthalensis al sparìs e al reste dome l’Homo sapiens sapiens. In plui dai struments pratics, simpri plui rifinîts, cun cheste ete si tache a cjatâ ancje provis di capacitât artistiche e di pinsîr magjic e religjôs. I elements che a tocjin chest aspiet a son chei fondamentâi pe vite dai oms di chê volte: la nassite, la vite, la vision dal mont, la muart.

La sensibilitât pal misteri de nassite e dal part e je testemoneade dal cult de maternitât.

Fasint deduzions daûr di provis indiretis cualchi studiôs al pense di podê capî alc ancje di altris aspiets de religjon. Pe vite a son fondamentâi il mangjâ e la salût, cussì il pericul di mancjance di bestiis di cjaçâ e di malatiis al cjate une rispueste in religjons che a puedin someâ a chês che vuê si clamin siamanichis: il siaman, l’om de magjie, al jentre in contat cun chel altri mont par tornâ a puartâ incà e a fâ vivi lis bestiis za cjaçadis e muartis o la salût des personis.

L’ûr, vâl a dî il bo salvadi, si cjate ancje in pituris rupestris, come cheste une vore famose di Lascaux in France (commons.wikimedia.org).

Si pense ancje che in cheste ete la interpretazion magjiche dal mont e passi par religjons totemichis, che a viodin tai animâi, tes plantis e tai elements naturâi lis maris, i paris, i parincj e i protetôrs di dut ce che si cjate tal mont e cussì ancje dai individuis e dai grups umans.

La sensibilitât pe muart si capìs des sepulturis ordenadis e rituâls.

In ducj chescj miârs di agns la vite des feminis e dai oms e à aspiets une vore dûrs: la selezion naturâl e je une vore fuarte, a sorevivin dome i plui fuarts e i plui inteligjents e lis malatiis, la fam, il pôc mangjâ, i pericui dal part pes feminis e de cjace pai oms a tegnin la medie de vite une vore basse. In ogni câs a son ancje aspiets positîfs: i lûcs li che si vîf (landris e casons di cjanis, di len o di piels) a son avonde ospitâi e tignûts cjalts; lant a cjaçâ une o dôs voltis par setemane si garantìs ce che al covente par mangjâ e, cundut che al è cualchi lavôr par fâ imprescj, vistîts, par netâ e par cusinâ, dut il rest dal timp al è libar.

Par ce che al tocje il Friûl a son pôcs i reperts cjatâts che si pues riferî al paleolitic, massime par vie de situazion climatiche: i glaçârs a cuvierzevin une grande part dal teritori e po dopo, cuant che si son disfats, la aghe e à dispierdût e savoltât la plui part des testemoneancis e cussì vuê al è une vore dificil cognossilis e interpretâlis.

Pieris sclesadis de ultime fase dal Paleolitic, cjatadis tes grotis di Pradis, in comun di Clausêt.

(www.preistoria.unife.it/clusantin.htm)


Cun dut achel si pues pensâ che la situazion intal Friûl di chê volte e sedi compagne di chê di tantis altris zonis europeanis.


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