2008-05-29

IL NEOLITIC

Il neolitic (in Friûl dal 5.000 al 2.000 p. di C.) al è il periodi de piere gnove: i oms no dome a fasin imprescj di piere sclesade, ma ancje di piere pulide, cun risultâts une vore plui fins e rivant a otignî di un bloc di piere une cuantitât une vore plui grande di lamis che si puedin doprâ.

Une manarie e un grant anel di piere pulide cjatâts a Samardencje di Puçui (www.neoliticoinfriuli.it)

In ogni câs, cundut che il non al à simpri a ce fâ cu la lavorazion de piere, se pe ete paleolitiche la carateristiche plui impuartante e jere la cjace des grandis bestiis, e pal mesolitic e jere la predazion di animâi plui piçui e l’adatament a un ambient gnûf, il fat pardabon fondamentâl dal neolitic al è che a son la agriculture e l’arlevament. In cheste maniere lis comunitâts umanis no dome a cjapin il mangjâ che a cjatin, ma cul lôr lavôr a rivin ancje a produsilu.

Chest mudament al permet une cressite demografiche des comunitâts agriculis e arlevadoris, ancje se si à di pensâ che la presince umane tal ambient naturâl e je ancjemò piçule: il Friûl par esempli al à stazions neolitichis, ma pal plui al è cuviert di boscs une vore grancj e fis, che a lassin puest dome ca e là ai palûts e a cualchi pradarie.

Cemût che al podeve jessi l’aspiet de Basse furlane tal Neolitic (www.neoliticoinfriuli.it)

La culture agricule, tacade tor dal novesim mileni prin di Crist intal Medi Orient, e rive in Friûl tor dal 5.000 p. di C., ma pai prins secui no cambie masse il paisaç: dome cualchi vile di contadins e nas ca e là e in piçulis zonis ator des cjasis a vegnin taiâts o brusâts i abui par fâ cjamps, intant che altris zonis, mancul fertilis, a tornin buinis par menâ a passon lis bestiis.

La agriculture e fâs ancje che lis comunitâts si fissin plui timp intun teritori e che no sedin plui dome nomadis: cun dut achel pai prins milenis lis comunitâts umanis no cognossin ben i fatôrs che a fasin butâ ben la tiere o che le fasin puare, e cussì daspò di une dade di benstâ i cjamps, par colpe che si tornave a meti simpri chês stessis plantis o che si butave masse aghe, a deventin magris e lis comunitâts di contadins a puedin vê une crisi e a àn di cirî puescj gnûfs.

E je tipiche dal Neolitic ancje la difusion di un materiâl impuartant par fâ imprescj e recipients, la ceramiche.

Ceramiche neolitiche cjatade a Samardencje di Puçui (www.neoliticoinfriuli.it)

Lis stazions neolitichis dal Friûl a son avonde impuartantis, sul stes nivel di altris in Europe, e a vevin di jessi in contat comerciâl cun altris zonis: chescj contats si capissin par vie che tai sîts furlans di lavorazion de silice, la piere plui doprade par fâ pontis e lamis, si cjate ancje materiâl rivât une vore di lontan.

Intant che cheste e je la situazion in Europe, in Mesopotamie e in Egjit, in graciis di situazions ambientâls une vore buinis pe agriculture, al tache un procès che dopo de metât dal cuart mileni prin di Crist al puarte a formâsi grandis civiltâts: la produtivitât agricule bondante e fâs che si puedin ingrumâ ricjecis e che si formin societâts li che chestis risorsis a vegnin aministradis in maniere complesse, cun struturis di podê e citâts. In chestis societâts e comparìs la scriture, che intun prin moment e covente soredut par tignî i conts, e si disvilupin figuris professionâls specializadis e classis sociâls.


Rescj archeologjics di Uruk, une des citâts plui impuartantis de Mesopotamie sul finî dal IV mileni (commons.wikimedia.org).

Tal neolitic ancje lis religjons a àn une evoluzion: a tachin a jessi impuartants chei stes elements che a son impuartants pe agriculture, ven a stâi la tiere, viodude tant che mari, il cîl, viodût tant che pari che al feconde la tiere cu la ploie, il soreli e la lune che a segnin il timp e i ciclis des stagjons e des plantis.

2 comments:

Unknown said...

Orpo ce interessant! A tu varès di fâlu savê à ducj ogni vôlte ch'a tu zontis alc parcé che i furlans a no si movin sa no tu i vâs in cuintri (Amancul ch'a si sedi ducj cjargniei-celtics:-)

Daspó il fat di scuignî meti un codic di verificazion al dà fastidi soredut ch'a tu puès scancelâ cualsiasi messagjio ch'a nol chi plâs.
Mandi e buine continuazion

Sandri Carrozzo said...

Eh, o met sù alc cuant che o pues, almancul un cjapitulut gnûf par setemane: i tescj a son za pronts, ma par tirâ dongje lis imagjins si met timp, alore la frecuence e je plui o mancul chê!
Il codiç al è dome par visâmi che cualchidun al à lassât un coment, ancje suntun cjapitul vecjo, se no magari no mi visi e no i pues rispuindi. Fin cumò no ai mai censurât nuie a di nissun...