2008-05-31

LA ETE DAL BRONÇ

Daspò di une ete li che dongje de piere si tache a lavorâ ancje i metai tenars (ram, aur, arint, plomp), e che si clame Eneolitic o Ete dal Ram, e tache la Ete dal Bronç: si scuvierç che, fondint intune ram e une piçule percentuâl di stagn, il metal che al ven fûr al è une vore plui fuart e al ven doprât par fâ imprescj e armis.

La culture dal bronç e rive in Friûl tor dal 2.000 prin di Crist e e dure fintremai viers dal 1.000 prin di Crist. Te prime fase de ete dal bronç, li che al somee che la ativitât economiche principâl e je chê dal arlevament, si difont te alte planure dal Friûl, compagn che te Europe centrâl, l’ûs di fâ sepulturis monumentâls pai individuis plui impuartants, tirant sù tumui che in cierts câs a son restâts fin in dì di vuê.

La Tombe di Sant Svualt sgjavade dai archeolics de Universitât dal Friûl
(http://protostoria.uniud.it)

Te ete dal bronç medie e resinte (tacant dal secul XIV p. di C.) i vilaçs dal Friûl a cressin e si difindin cun grancj teraplens. Chestis struturis si clamin cjastelîrs e si cjatin ancje a est, par esempli in Istrie, e a ovest in Venit, te planure padane, ancje se a àn carateristichis un pôc diferentis di ogni bande. I cjastelîrs, in plui di difindi i abitâts, si viodevin di lontan e a vevin di jessi ancje un simbul di domini sul teritori, te stesse maniere che si pense che lu fasessin ancje i tumui.

Il cjastelîr di Grediscje dissegnât e fotografât dal alt. (di www.spilimbergo.com)

Il fat che lis vilis a vedin di difindisi cun oparis cussì impuartantis (che tal Neolitic no si cjatavin) al segne che lis risorsis metudis di bande e concentradis a puedin fâ nassi vueris e che si vûl cjapâlis o difindilis cu la fuarce.


Une spade e un toc di pugnâl de Ete dal Bronç (Museu archeologjic di Codroip, www.sirpac-fvg.org)

I reperts archeologjics furlans a fasin capî che a jerin tancj contats cu la Italie, cu la penisule balcaniche, cu la Europe centrâl e cul Mediterani orientâl.

Cundut che a son avonde testemoneancis archeologjichis no si pues savê ce int che e je in Friûl inte Ete dal Bronç e ce lenghe che e fevele: imprescj, vâs, armis di une cierte sorte a testemonein la culture, ma no corispuindin, par etis tant antighis e nancje par etis plui resintis, cui confins politics e ancjemò di mancul cu lis frontieris linguistichis.

Te ete dal bronç a cressin lis grandis civiltâts de Mesopotamie e dal Egjit e tal Mediterani orientâl si disvilupin la civiltât Minoiche, chê Micenee e chê Itite e chê Fenicie.

Une piture cun dolfins a Cnos, te isule di Crete, che e mostre il sflandôr de civiltât minoiche (imagjin di commons.wikimedia.org).

La Puarte dai Leons a Micene (imagjin di commons.wikimedia.org)


La Puarte dai Leons a Hattusha, capitâl dal ream itite (imagjin di commons.wikimedia.org) .

Il faraon Ramses II te bataie di Kadesh, dal 1274 p. di C., dulà che si vevin regolâts i ecuilibris tra egjizians e ititis (imagjin di commons.wikimedia.org)

2 comments:

Furlans de diaspore said...

Interessant, ti ai segnalât sul me blog.

Sandri Carrozzo said...

Graciis une vore pe segnalazion, e naturalmentri graciis ancje a Ninine che ancje jê lu à segnalât!