2008-06-22

AQUILEE TE SUAZE DAL DOMINI ROMAN

In Friûl i elements di pericul sociâl, une vore fuarts in Italie, a son plui debii.

Tal moment de fondazion, in senât si resone se la gnove citât di Aquilee e vedi di jessi une colonie romane o une colonie latine: il fat che e sedi dongje dal mâr e intun pont strategjic une vore impuartant al pues fâ sielzi il dirit roman, par che Rome e puedi controlâle in maniere direte; di chê altre bande se e e ves di jessi une colonie romane al sarès dificil aministrâle ben, par vie che e je une vore lontane e pe stesse reson i siei citadins no podaressin esercitâ ben i lôr dirits politics, stant che par votâ o par fâsi votâ si scuen lâ par fuarce fin a Rome. Duncje si sielç che Aquilee e sedi une colonie di dirit latin: la decision e je razionâl e si juste ben su lus dibisugnis de zone.

Il forum di Aquilee: al jere la place principâl, il centri de vite comerciâl, juridiche e politiche de colonie.

Cun di plui in Friûl a son fatis assegnazions personâls di tieris (sui 17 etars par ogni soldâts, sui 33 par ogni centurion, sui 47 par ogni cavalîrs) ben distribuidis e une vore gjenerosis e no si lassse il teritori tant che ben public permetint che i plui fuarts e plui prepotents si insiorin parant vie i plui puars.

In Italie centrâl o meridionâl il fat di jessi citadins latins o aleâts italics sometûts al podeve jessi une discriminazion a favôr dai romans tal sfrutament des risorsis dal teritori e ancjemò di plui tes ativitâts tes provinciis concuistadis: lis societâts di publicans romans e il stât roman a otegnin in cheste maniere ricjecis di no dî e invezit pôc o nuie ur tocje a Latins e a Italics, cundut che ancje lôr a àn vût di combati tes vueris di concuiste.

Denari italic dai popui aleâts che si son rivoltâts cuintri di Rome te vuere sociâl (dal 90 al 88 p. di C.). Si pues lei ancje la leiende "ITALIA" in oposizion al domini di Rome.

A Aquilee invezit, dopo dai prins agns di grandis fadiis pe fondazion e pal implant di culturis, e je la prospetive di fâ rindi un teritori che fintremai in chel moment al è stât lassât salvadi e il cumierç che al rive di Nord e di Est (ambre, piels, sclâfs e metai) di Sud e di Ovest (tiessûts, aliments, vin, vueli, prodots artesanâi) a sburtin avonde la economie.

Anforis romanis come chestis (che però a son dal II o III secul d. di C.) cjatadis tal mâr di Grau, al testemonein i trfics comerciâi che a fasevin di Aquilee une citât une vore siore. (foto di www.grado-online.net)

Par chest, cuant che a vegnin vueris civîls in Italie par otignî la citadinance romane par ducj i italics (90-88 p. di C.) o tra personalitâts politichis che a volevin il podê assolût (massime tal 49-44 p. di C. tra Cesar e Pompeu, e tal 31 p. di C. tra Otavian e Marcantoni), i aquileiês no àn interès a jentrâ masse tes contesis e a àn pôcs o nissun dam di chei acjadiments.


No comments: