2008-06-12

LA STRUTURE POLITICHE E SOCIÂL ROMANE

LIS ISTITUZIONS INTERNIS

La liende e conte che Rome e nas tal 753 p. di C. (ma a son ancje altris datis daûr di altris tradizions) tant che monarchie, che e dure scuasi doi secui e mieç cuntune sucession di siet rês, e che tal 509 p. di C. il sisteme al ven voltât in republiche. Te republiche la autoritât plui alte, ancje militâr, e je tignude dai doi consui, che si elein ogni an: ducj i oms romans, patrizis (i aristocratics) e plebeus, a puedin votâ, cuntun sisteme che al jere fondât su la struture dal esercit, ma a puedin jessi elets dome i patrizis e cun di plui ancje il pês dai vôts al è sproporzionât: chel dai siôrs al conte une vore di plui di chel dai puars. I consui a àn in bande un consei, il senât, formât di anzians e di cui che al à za vude une incarghe publiche avonde alte tai agns prime. In câs di pericul une vore fuart i doi consui a nomenin un unic ditatôr par sîs mês e a deventin siei subordenâts.

Il forum di Rome, centri de vite politiche, judiziarie e econemiche romane: pe sô impuartance al à vût une vore di intervents in timps diferents e vuê il so aspiet al pues someâ caotic al visitadôr inespert.

Dal 367 p. di C., daûr di scuintris internis par vê riformis, si acete che ancje i plebeus a puedin jessi elets consui; cun di plui e nas la figure dai pretôrs, che a direzin la ativitât judiziarie par un an e che in timp di vuere a puedin ancje comandâ un esercit, e chê dai censôrs, doi elets ogni cinc agns, che a àn di tignî lis listis dai citadins dividûts in cens daûr de lôr ricjece e ancje di fâ la liste dai senatôrs.

Statue di bronç di Lucius Iunius Brutus, un dai doi prins consui de republiche di Rome, tai Museus Capitolins di Rome.

Po dopo a son ancje lis incarghis dai tribuns de plebe, che in teorie al à di garantî i dirits dai plui puars e che a àn dirit di veto su lis propuestis di leçs, dai cuestôrs, che a judin consui e pretôrs soredut te aministrazion economiche, dai edîi, che a viodin de manutenzion des costruzions publichis, des stradis e che a organizin i spetacui e lis fiestis.

I spetacui publics a jerin une manifestazion impuartante de societât romane. In chestis lums dal museu di Aquilee (www.museoarcheo-aquileia.it) si pues viodi figurâts trê esemplis: il combatiment tra gladiatôrs, la mascare di teatri e il cjar pes garis tal circ.

Cui che al è stât consul o pretôr, finît il mandât, in plui di jentrâ tal senât al pues vê il comant suntune provincie, ven a stâi suntune tiere concuistade ai nemîs e sometude al podê dal stât: cuant che il Friûl al finìs sot de influence romane lis provinciis a son la Sicilie, la Sardegne e la Corsiche, la Spagne citeriôr (lis zonis iberichis a Nordest), la Spagne ulteriôr (lis zonis iberichis a Sud). Daspò dal 150 p. di C. si zontin ancje la provincie di Macedonie (che e veve sot ancje la Grecie) e chê di Afriche (che e jere formade di une part dai dominis di Cartagjin, aromai cjapade e sdrumade).

Dut il teritori tra lis Alps e il flum Rubicon al è stât provincie par nancje mieç secul, dal 81 p. di C. al 42 p. di C.: in cheste dade di timp Aquilee e je ancje une des citâts che a podevin fâ di centri di podê de provincie.

Tal 42 p. di C. la provincie de Galie Cisalpine e je abolide e si fisse che i confins de Italie a rivin fin aes Alps.

Tes provinciis al è une vore facil che, pe coruzion des autoritâts, si lassi libaris di cualsisei abûs compagniis di privâts (i publicans) che a àn di fâ oparis publichis e soredut di tirâ i tribûts.

LA SOCIETÂT

La societât romane, in origjin fate di pastôrs e di contadins e a man a man disvilupade in societât urbane, ancje cun artesans specializâts e marcjadants, e e je une vore militarizade: za dal imprin Rome e à vût di frontâ une vuere daûr di chê altre cun ducj i siei vicinants: prime i Latins e i Etruscs, po dopo altris popui italics, i Celtis e i Grêcs des coloniis talianis, i Cartagjinês e v.i..

In cheste situazion l’esercit al è formât dai citadins, che a àn il dovê di combati par difindi e par slargjâ il podê di Rome. Tal esercit roman la division jerarchiche e va daûr de ricjece: sul imprin i citadins a àn di lâ in vuere paiant il lôr armament, duncje cui che al è masse puar nol ven nancje ingaiât, lis fassis bassis a puedin permetisi dome armis lizeris, invezit cui che al è des fassis altis al à avonde bêçs di comprâ un armament complet e di mantignî cjavai e servidôrs. Te societât e te politiche e vâl cheste stesse division.

Cuant che Rome e tache a slargjâ simpri di plui i siei dominis e ven fate une leç che e impon ai senatôrs, duncje ai politics, di vê di risorsis dome lis ativitâts tradizionâls che a derivin des grandis proprietâts di tieris. Cui che invezit al vûl investî bêçs tal cumierç o tai apalts publics nol pues cjapâ la strade de politiche, ma al fâs simpri part des fassis altis de societât e al pues vuadagnâ ricjecis di no dî: cheste classe e je chê dai cavalîrs, che si clamin cussì par vie che daûr de vecje division dal esercit a podaressin permetisi di lâ in vuere in cavalarie.

Nâf comerciâl di une sculture di Aquilee: il cumierç, dongje de vuere e de produzion agricule e de manifature fate pal plui di sclâfs, al jere un dai pilastris de economie romane.

Lis cundizions dai piçui proprietaris e dai contadins a son dispès menaçadis: a ben che cu lis vitoriis militârs e cul botin ancje i puars a puedin vê un vantaç, dispès al capite il contrari, parcè che stant lontans pai mês che e durave la vuere lis ativitâts di contadins e di artesans si fermin e dispès tornant a cjase si cjatin in miserie e a scuegin vendi chel pôc che ur vanze ai citadins plui siôrs.

Lis tieris concuistadis pe plui part a son tignudis tant che ben public: in teorie ducj i citadins romans a puedin doprâlis, ma te pratiche lu fasin dome chei plui siôrs, che pal lôr interès a parin vie i puars ancje cu la fuarce.

Une soluzion pai puars e pues jessi chê di jentrâ sot de protezion di une famee siore e di lavorâ sot paron, ma ancje chest al devente dificil pai citadins libars, par vie che cu lis vitoriis militârs i presonîrs a deventin sclâfs e pai grancj possidents al è une vore plui convenient fâ lavorâ chei che no un citadin cun ducj i siei dirits.

In cheste situazion al è naturâl che a sedin scuintris e che si sedi simpri plui a pericul di vueris civîls.

I RAPUARTS CUN CHEI ALTRIS POPUI

Cemût che si è viodût i romans a àn vût di lotâ cui convicins, vincint scuasit simpri, o rivant a ripiâsi une vore svelts daspò di cualchi vitorie dai nemîs. I popui batûts a vegnin sterminâts dome di râr: pal solit a àn di paiâ dams di vuere une vore alts, lassâ a Rome un cuart o un tierç des lôr tieris, e impegnâsi in tratâts di aleance, prometint di judâ in câs di altris vueris.

Vuerîrs dal popul italic dai Sanits, che al veve impegnât une vore Rome in plui vueris.

La potence di Rome in ogni câs e finìs par pesâ ancje su chei popui che no i àn mai fat cuintri e che a son siei aleâts: vincint lis vueris e cres la fuarce di Rome e i aleâts a finissin par acetâ tratâts, diviers câs par câs, che ju cjapin a plen sot de influence di Rome e che ur lassin dome une piçule autonomie.

Tra i prins popui passâts par chest procès a son i Latins, che a vevin formade une leghe par tignî bot cuintri di altris popolazions: sul imprin dal secul V p. di C. ancje Rome e jentre inte Leghe Latine e e devente la citât plui potente, imponintsi su chês altris. La aleance tra Latins e je une vore strete e e forme une cierte unitât politiche: par esempli se un latin al va a stâ di une citât a di une altre o se al maride une femine di une altre citât latine al ven ricognossût tant che citadin e nol è calcolât un forest.

Tal fondâ coloniis, ven a stâi citâts gnovis, Rome e à la pussibilitât di dâur il dirit roman o chel latin: tal prin câs la gnove citât e je dutun cun Rome, tal secont e je leade a Rome cui stes pats dai popui Latins e e à une cierte autonomie.

Sul imprin i aquileiês a vevin i stes dirits dai latins. Cul timp a varan la citadinance romane, che e sarà slargjade prime a dute la Italie e po dopo a dut l'imperi. (te imagjin statuis dal monument funerari di un om e di une femine di Aquilee, foto di www.museoarcheo-aquileia.it)

Tal slargjâsi dal domini di Rome ancje chestis diferencis tra citadins romans, latins e italics sometûts cun tratâts diferents a àn di dâ tensions e a puartin a scuintris internis: tal I secul p. di C., par vie di problematichis sociâls e de grande cressite teritoriâl e economiche di Rome che e à di controlâ grancj dominis, si rive a vueris civîls e ae trasformazion di republiche in imperi.

No comments: