2008-06-23

IL FRIÛL E LA AMINISTRAZION ROMANE

Tal 181 p. di C. lis operazions pe fondazion di Aquilee a son puartadis indevant di une comission di trê triumvirs: Publi Sipion Nasiche, Gai Flamini e Luci Manli Acidin, che a segnin lis liniis des stradis, a organizin i lavôrs di costruzion e a assegnin lis tieris.

Par desenis di agns , e anzit par secui, la costruzion e il mantigniment des stradis a son stâts ativitâts un grum impuartantis, che a garantivin la dinamicitât de economie dal Friûl inte republiche e po dopo tal imperi roman. Dispès lis grandis stradis a levin parsore di percors za preistorics e protostoriscs, e tantis voltis ancjemò lis stradis di viis di comunicazion di vuê a van daûr de stesse linie (imagjin di www.itcmarchetti.net).

Aquilee e je il centri di podê no dome su la campagne tor ator, ma ancje di ducj i paîs (vici) de zone, cul timp ancje su chei dal Cjars e de Istrie.

Tal 89 p. di C. i aquileiês a àn ancje la concession de citadinance romane, in premi par no vê combatût cuintri di Rome te vuere sociâl, e uns cuarante agns dopo altris trê centris dal Friûl a cjapin simpri plui impuartance: a son Concuardie, Zui e Cividât, che a passin di vici de campagne aquileiese a municipia: ur ven ricognossude la cundizion di citâts autonomis.

Il forum di Zui

La forme aministrative e somee avonde chê di Rome: lis autoritâts plui altis de citât a son i duumvirs, che a corispuindin in piçul ai doi consui, che a àn dongje di lôr la curie, che e je un consei che al corispuint in piçul al senât.


No comments: