2008-06-05

LA ETE DAL FIER

Sul finî dal secont mileni prin di Crist e tache une gnove ete, chê dal fier: si impare a lavorâ chest metal, cundut che naturalmentri si doprin ancjemò imprescj di altris materiâi, e si puedin fâ armis ancjemò plui fuartis: sul tacâ di cheste ete a son testemoneadis migrazions di popui che a savoltin lis grandis civiltâts dal Mediterani Orientâl, de Mesopotamie e dal Egjit.

Reperts de Ete dal Fier (dôs manariis, une sesule, dôs fibulis e un braçâl) dal Museu dal Borc dal Cjistiel di Gurize (www.sirpac-fvg.org)

Il Friûl, tant che il rest de Europe, al cognòs chest disvilup tecnologjic e sociâl: i cjastelîrs de ete dal bronç dispès no son plui abitâts, forsit ancje par vie di mudaments climatics, ma a son simpri plui reperts, che a testemonein ancje la continuitât di scambis cun teritoris dongje e cun paîs plui lontans.

Te prime fase de ete dal fier al è dificil dî cuale che e sedi la popolazion che e vîf in Friûl: si sa che a ocident al è il popul indoeuropean dai Venits, che al à une sô culture ben disvilupade ancje cun citâts (massime Atest) e che al à une lenghe imparintade cun chês italichis, testemoneade ancje in iscrizions.

Mape dai sîts li che si à cjatât iscrizions venetichis (segnâts cun triangui): la lôr distribuzion e fâs pensâ che in Friûl i Venits no vessin nissun insediament impuartant.
(Mape di
Venetic inscriptions index)

A orient si cjatin i Istris e i Ilîrs, altris popolazions indoeuropeanis, e di gnûf a son testemoneancis di une cierte presince di Venits, come ancje in Carinzie: in dut câs in Friûl a mancjin testemoneancis siguris che a fasin pensâ a une presince massive e stanziâl di un di chescj popui, a ben che dal sigûr a son moviments di piçui grups e contats comerciâi e culturâi.

In cheste ete e je la flôr de civiltât etrusche che si slargje de Toscane intes zonis dongje; tal mediterani i grêcs e i fenicis a tiessin une grande rêt comerciâl e a man a man a tachin a fondâ cetantis coloniis su dutis lis cuestis: in cheste maniere a determinin ancje la grande cressite socioculturâl des popolazions che a àn contat cun lôr, massime in Italie e te part meridionâl de penisule iberiche. Dal 753 e je la date mitiche de fondazion di Rome.

La espansion dai Etruscs in Italie.

(imagjins di commons.wikimedia.org)


Lis liniis di cumierç e lis coloniis fenicis tal Mediterani.

(imagjins di commons.wikimedia.org)


La espansion dai Grêcs tal Mediterani.

(imagjins di commons.wikimedia.org)

1 comment:

Anonymous said...

Bielonon chest blog!
lu ai scuviert cumò

cul timp rivarai adore a leilu dut!
mandi!