2008-06-11

LA ROMANIZAZION

Su la fin dal tierç secul prin di Crist il podê di Rome si slargje su dute la Italie centrâl e meridionâl, cuntun complès sisteme di aleancis cun popui amîs, di aleancis imponudis a popui batûts e di dominis direts di tieris concuistadis.

Rome e à diviers interès: slargjâsi a Nord, te planure padane, li che a son tribûs celtichis e liguris, cu la scuse che a menacin lis frontieris cun pericolosis incursions, concuistant cussì tiere gnove e une vore produtive; tignî controlât l’Adriatic, li che e je une vore fuarte la piratarie dai Istris; frontâ cun fuarce la concorence di Cartagjin intal Mediterani ocidentâl.

Il sucès de espansion romane al è il risultât di un complès di carateristichis de organizazion di cheste societât: il militarisim, la capacitât diplomatiche di sumission e di integrazion progressive dai popui e dai teritoris consuistâts, la canalizazion des tensions internis cuintri dai nemîs esternis, la fuarce de aristocrazie, ancje prepotente ma eficiente e flessibile, che e permet a Rome di ripiâsi ancje dopo di crisis internis o di grandis disfatis militârs, la mancjance di organizazion de plui part dai aversaris dai romans, gjavant Cartagjin.

Lis grandis impresis militârs di Anibal, gjenerâl e politic cartagjinês, te II vuere puniche (218-202 p. di C.) a vevin fermât la espansion romane a Nord, ma dopo di chê vuere la espansion e torne a tacâ, ancje cu la fondazion di Aquilee.

In cheste suaze al è un prin contat de potence di Rome cul teritori furlan: tal 221 e je une gruesse operazion militâr romane cuintri dai Istris e lis armadis salacor a passin pe Basse. No si sa che al sedi stât nissun scuintri cui Carnis e a son storics che a pensin che za in chel moment a sedin stâts fats, o imponûts, tratâts di aleance tra Romans e i Carnis che a vivevin di ca des Alps.

Tal 183 p. di C. il senât roman al decît di fondâ la colonie latine di Aquilee: un tant al jentre tal plan di espansion par dâ supuart ai interès romans tal alt Adriatic, che al è impuartant tant che pont comerciâl e strategjic. Une colonie in cheste zone e pues coventâ ancje pe future espansion romane te penisule balcaniche, cuintri dai Ilîrs e viers de Macedonie e de Grecie.



Monument funerari di un militâr a Aquilee (www.museoarcheo-aquileia.it): i prins colons a jerin incuadrâts tal esercit e ancje cul passâ dai secui la presince dai militârs romans in Friûl, in servizi o dopo de fin dal servizi, e je restade impuartante.

Cundut che la decision de fondazion e je dal 183 p. di C. la colonie di Aquilee e nas dome tal 181: a son coventâts doi agns par tirâ dongje, un pôc di dute Italie, 3.000 fameis che a acetin di lâ tant lontan a fâ sù une citât, intune zone che e je calcolade une frontiere pricolose e inospitâl. Par convinci i colons a movisi si ur da une cuantitât di tiere che e je il dopli rispiet a altris coloniis de stesse ete, ma dome dodis agns dopo al covente in ogni câs mandâ altris 1.500 fameis, par vie che tantis di chês de prime fondazion a son tornadis indaûr.



Une iscrizion tune piere, forsit la base di une statue, in onôr di un dai trê magjistrâts che a vevin viodût de fondazion di Aquilee e in bande un rilêf cu la cerimonie de fondazion cuant che si segnave cuntune pline e une vuarzine i limits de colonie. (www.museoarcheo-aquileia.it)


In chel moment il Friûl al è ancjemò une tiere pe plui part boschive cun piçui centris celtics: la Basse e je cuvierte di palûts e de grande Silva Lupanica, il Bosc dai Lôfs.

De Silva Lupanica antighe a son restâts te Basse furlane dome che pôcs vanzums, come chest de foto in comun di Cjarlins (www.comune.carlino.ud.it), pal rest la planure e je stade trasformade intune taviele di cjamps che dispès ancjemò vuê a van daûr de division teritoriâl romane.

Cu la fondazion di Aquilee al è un cambi une vore fuart, stant che il Friûl al jentre ad in plen tal sisteme roman: e je une cressite economiche e demografiche straordenarie, une grande part de planure e di chês altris tieris plui buinis a son disboscadis par fâ spazi al gnûf model agricul, che al tint no dome ae coltivazion di ce che al covente pes dibisugnis dal puest, ma ben a produsi une vore pe esportazion, plui di dut di vin. Un tant al puarte a di un sfrutament planificât de tiere, che si oten soredut in gracie dal lavôr dai sclâfs, che i romans a podevin comprâ e che plui di dut si procuravin cui nemîs vinçûts in vuere.

Pe prime volte te storie, in Friûl e je pardabon une citât, Aquilee, che a man a man e devente une metropoli: il disvilup dai dominis romans i da une posizion centrâl tai scambis tra Nord e Sud e Est e Ovest. Dal Nord e dal Est a rivin soredut sclâfs, piels e la robe plui preziose: la ambre.

Ambris aquileiesis, si puedin ancje viodi lis fueis che si devisi pal an gnûf, tant che regâl di bon auguri (www.museoarcheo-aquileia.it)

Aquilee e je un dai centris plui impuartants di lavorazion di cheste piere preziose in dut il mont roman e di chi la ambre e passe par rispuindi a une domande un grum fuarte in ducj i marcjâts. A Ovest si vierzin stradis pe Italie setentrionâl e a Sud e je la vie di comunicazion plui svelte: il mâr Adriatic che al met in contat cu lis cuestis de Italie, de Penisule Balcaniche fin in Grecie, dal Mediterani orientâl e dal Egjit.



Il puart di Aquilee: chi a passavin marcjanziis che a rivavin di lontan, sedi de Europe centrâl al Mediterani che dal Mediterani bande Nord e bande Ovest (foto di www.museoarcheo-aquileia.it)


No comments: